Geen categorie

Simpele dingen die je kunt doen om gezonder te leven

Ik denk dat iedereen graag gezond wil leven. Steeds meer mensen zijn er echt mee bezig om zo gezond mogelijk te leven. Ik doe ook een poging, maar het is niet makkelijk. Vooral wanneer je een druk leven hebt, niet veel geld of… gewoon lui bent(?).
Ik ga een paar tips op een rijtje zetten die geen tijd of energie kosten en je kunnen helpen gezonder te leven. (En dan bedoel ik natuurlijk niet standaard opmerkingen als: drink water in plaats van frisdrank, of pak toch een appel.)

Wisseldouche
Ik houd van een lekkere hete douche, maar eigenlijk is dit helemaal niet zo goed voor je. Het hete water kan je huid heel snel laten uitdrogen. Ook kun je er moe van worden, omdat je lichaam energie gaat gebruiken om de lichaamstemperatuur te behouden.
Wanneer je tijdens het douchen afwisselend warm en koud water gebruikt, kun je genieten van het warme water zonder dat je huid eronder lijdt. Bovendien wordt je huid er strakker van, want elke keer wanneer het koude water over je huid heen stroomt trekken de spieren onder je huid zich samen (helpt ook goed bij cellulitis!). Verder is een wisseldouche ook goed voor je weerstand en rugklachten.

Suiker
Net als bij het zout en boter, zijn er ook natuurlijke suikers die je kunt gebruiken in plaatsimage1 van geraffineerd (wit) suiker. Geraffineerd suiker wil zeggen dat het een bewerkt product is, ook zitten er geen vitaminen, mineralen en vezels in en is het dus helemaal niet voedzaam. Ons lichaam heeft wel wat
suiker nodig, dus dat suiker slecht voor je is klopt niet helemaal.
Alle natuurlijke vormen van suiker zijn wel goed voor je, bijvoorbeeld het suiker dat in fruit zit, honing, agavesiroop, palmsuiker/kokosbloesemsuiker, enzovoorts.

Zeezout
Je kunt beter zeezout gebruiken in plaats van keukenzout. Zeezout is namelijk een natuurlijk zout en bevat alle mineralen die er in horen te zitten. Bovendien zitten er geen kunstmatige stoffen in zoals in keukenzout, dus wordt het beter opgenomen door je lichaam. Je kunt zout het beste toevoegen aan je eten na het koken, dan zitten alle belangrijke stoffen er nog in.

Halvarineimage2
Gebruik je halvarine of margarine op je brood? Dan kun je beter roomboter gebruiken! Klinkt gek, maar roomboter is eigenlijk veel beter dan halvarine. Er zit wel meer vet in, maar deze vetten zijn niet slecht voor je. De vetten die in halvarine en margarine zitten zijn kunstmatige transvetten en die zijn juist slecht voor je!
Koken kun je het beste doen met een natuurlijke olie zoals olijfolie, druivenpitolie, kokosolie, enz.

Voedingssupplementen
Hoewel ik het liefst alle nodige vitaminen en voedingstoffen binnen krijg via eten, lukt het soms gewoon niet om genoeg van alle belangrijke vitaminen binnen te krijgen. Ik ben vegetariër en eet vleesvervangers. Toch heb je als vegetariër snel last van een gebrek aan vitamine B12 en D.
Vitamine D en magnesium zijn stoffen waar veel mensen te weinig van krijgen. Vitamine D krijg je vooral uit zonlicht en vette vis, bijvoorbeeld zalm. Vooral in de winter, wanneer de zon niet bepaald lang schijnt en veel mensen zich het liefst opsluiten in hun huis met een warm dekentje, is het moeilijk om genoeg vitamine D binnen te krijgen.
Magnesium komt veel voor in brood en granen, en is heel belangrijk voor je spieren en zenuwen.
Dus ga eens na of je misschien ergens te weinig van krijgt en koop daar supplementen voor, want ’s ochtends bij het ontbijt een pilletje slikken kost geen moeite en je voorkomt een vitaminegebrek waar je vervelende klachten van kunt krijgen.

 

 

 

Advertenties

2 gedachten over “Simpele dingen die je kunt doen om gezonder te leven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s