Geen categorie

Mijn reis-bucketlist

Ik houd van reizen, het liefst ben ik zelfs vaker op reis dan thuis. Er zijn zó veel (te veel) mooie plekken waar ik nog naartoe wil. Ik houd vooral van mooie natuur en landschappen en ik vind het ook heel leuk om verschillende culturen te leren kennen.

Ik kan niet alle plaatsen gaan noemen die ik graag zou willen zien want dan wordt deze post 3 meter lang.

Daarom heb ik 6 plaatsen uitgekozen die ik zeker weten nog ga bezoeken!


Reykjavik – IJsland

ijsland

Wat is er mooier dan IJsland? Ik kan niet wachten tot ik al mijn centjes bij elkaar heb gespaard en een reis hiernaartoe kan betalen!

Vaak vind ik het leuker om niet de standaard toeristische plekjes te bezoeken, maar juist wat minder bekende plekjes. Voor IJsland maak ik een uitzondering! Ik wil alle bekende plekjes zien: de blue lagoon, een geyser, (mount) Kirkjufell, Seljalandsfoss (die mooie waterval van de foto) en meer.

Verder wil ik walvissen zien, puffins, de mooie gekleurde huisjes bekijken en natuurlijk met een beetje geluk het noorderlicht zien!

 

Faeröer eilanden

faroe

IJsland, maar dan dichterbij! De Faeröer eilandengroep lijkt qua natuur heel erg op IJsland. Het ligt precies tussen Noorwegen en IJsland in en het hoort bij Denemarken. Ook hier kun je het noorderlicht zien, walvissen bekijken (hier worden ze helaas nog wel gevangen) en puffins spotten. Ook zijn er watervallen en schattige huisjes, maar voor de vulkanen zou je toch echt naar IJsland moeten.

 

Patagonië

patagonie.jpg

 

Patagonië is een heel mooi gebied in Zuid-Amerika. Het ligt in de landen Chili en Argentinië. Hoewel ik nooit zelf op het idee zou komen om naar één van deze landen te gaan, was ik meteen overgehaald toen ik een tv programma zag over Patagonië.

Je hebt hier gletsjers, bergen, kale vlaktes, bossen, prachtige meren en rivieren, wilde lama’s(!), pinguïns en (jawel) walvissen.

Ondanks dat er gletsjers zijn, wordt het er in de zomer, dus in december, januari en februari, makkelijk 25 graden!

 

Sri Lanka

srilanka

De prachtige Zuid-Aziatische natuur in Sri Lanka mag ik niet overslaan. Ik ben heel benieuwd naar de cultuur in dit land, ik heb er veel goede dingen over gelezen, maar ik heb ook gehoord dat er veel armoede is en dat de grote steden zeker niet mooi of schoon zijn. Dat zijn misschien een beetje negatieve dingen, maar ik denk dat zulke dingen een reis juist heel leerzaam kunnen maken.

Voor zover ik weet moet je als je in Sri Lanka bent in ieder geval naar de Culturele driehoek, een groot gebied waarin de oude koningssteden liggen. Ook moet je de Leeuwenrots beklimmen (Sigiriya), een grote rots/berg die je via trappen kunt beklimmen. Op de top zie je de restanten van een paleis. Verder zijn er  ook nog mooie stranden met palmbomen, veel wilde dieren en de theeplantages en treinreizen zouden heel mooi moeten zijn.

 

Schotland

schotland

Misschien een iets minder verre bestemming, maar zeker niet minder mooi! Vooral het groene bergachtige landschap vind ik heel mooi.

Schotland staat ook bekend om de vele mooie kastelen. Zelf ben ik niet echt een fan van kastelen, maar ik vind het altijd wel leuk om er eentje te bezoeken.

Ik ben iemand die is opgegroeid met de Harry Potter films, dus de Glenfinnan Viaduct kan ik zeker niet overslaan. Dit is de viaduct waar de Zweinstein Express overheen rijdt. Hier kun je zelf ook overheen met de trein via de West Highland line. Verder zijn er nog veel andere plekken in Schotland die als filmset zijn gebruikt voor de films.

En natuurlijk ga ik ook nog een poging wagen om het Loch Ness monster te spotten. 🙂

 

Tsjechië 

tsjechie

Ik ben nog nooit in Tsjechië geweest en ik snap niet waarom. Het is zo’n mooi land, vrij dichtbij en ook nog goedkoop.

Ik houd van bergachtige en heuvelige landschappen en Tsjechië heeft daar genoeg van. De Noord-Bohemen wordt ook wel Tsjechisch Zwitserland genoemd en dit gebied staat bekend om de grote grijze rotsen, echt een mooi gebied.

De bouwstijl van de huizen vind ik ook heel mooi. Het ziet er echt typisch Oost-Europees uit. Ik weet niet wat het is, maar ik vind Oost-Europese landen altijd heel interessant. (Het eten is ook lekker, natuurlijk ook belangrijk)

9 gedachten over “Mijn reis-bucketlist

  1. Wauw, je kiest echt wel hele mooie plekken uit. IJsland staat heel hoog op mijn bucketlist. Van je lijstje ben ik alleen in Tsjechië geweest, Praag is prachtig en de omgeving is ook mooi. Verder zou je Slovenië ook echt op je bucketlist moeten zetten, geweldig mooi land!

    Like

Geef een reactie

