Travel Diaries

Travel Diary dag 6 – Het mooiste plekje

De hele nacht had het geregend en gesneeuwd, maar volgens internet zou het ’s middags wel weer lekker weer worden. We konden er dus echt niet over uitkomen wat we vandaag zouden gaan doen. We twijfelden een beetje tussen de twee belangrijkste must-sees hier in de buurt: Lake Bled en Postojna cave.

Van een jongen hier in het hostel kregen we het advies om geen van beide te doen. Hij zei dat we Bohinj Lake moesten bezoeken, dat is het meer waar de meeste toeristen niet van af weten en waar alle Slovenen juist naartoe gaan. ‘Less touristy and more beautiful’ is hoe hij het beschreef. En volgens hem zou het weer tegen de middag opklaren en zou het lekker zonnig worden.

Na het ontbijt in de stad (waar ik geen foto van heb omdat ik er pas aan dacht toen het eten op was) zijn we naar het busstation gegaan om een ticket naar Bohinj te kopen. Vanaf Ljubljana is dat maar €8 en je bent twee uur onderweg. De prijs valt wel mee dus.

Op het busstation kochten we uit deze automaat nougat hazelnoot koffie, die was zó lekker!

Vanuit de bus zagen we hoe de laatste wolkjes verdwenen, en het lekker zonnig werd. Precies zoals voorspeld!

Toen we aankwamen bij Bohinj besloten we, na alvast de nodige foto’s gemaakt te hebben van de rivier en de brug, onze broodjes op te eten die we ’s ochtends bij de bakker hadden gehaald.

Heerlijk om te lunchen met zo’n uitzicht. Wat is Slovenië toch mooi!

De hostel-jongen had verteld dat er aan het meer een skilift omhoog ging zodat je het meer ook van bovenaf kunt zien. We besloten rondom het meer te wandelen, waar een soort paadje van grind liep.

Op dit pad kwamen we al snel een rivier tegen, waar je via stenen overheen moest springen om verder te komen.

Meer en meer rivieren kwamen en ze werden ook steeds groter…

We begonnen ons af te vragen of dit wel helemaal de bedoeling was. Af en toe leek het meer alsof we door een rivier liepen dan over een pad. Met natte sokken liepen we maar gewoon verder, teruggaan was geen optie meer.

We waren nu al ongeveer 5 km onderweg en het was zo’n prachtige route door de natuur dan we teruggaan ook zonde vonden.

Na (denk ik) ongeveer 8 kilometer kwamen we bij het andere uiteinde van het meer uit. De zon verdween inmiddels al bijna achter de bergen, dus we waren nog voor het schemerig werd klaar met de wandeling.

Aan het einde van het pad kwamen we dit tegen… Lekker handig dat dit bord niet aan beide kanten staat!

We maakten nog wat foto’s en daarna konden we (gelukkig!) ook aan deze kant van het meer in de bus stappen terug naar Ljubljana. Wat een prachtige wandelroute was dit en wat een heerlijke rustgevende omgeving!

Toen we aankwamen in Ljubljana gingen we meteen op zoek naar een plek om te eten, want we hadden honger gekregen van de lange wandeltocht. Voor 7 euro aten we deze tortilla met bonen, salsa, groenten, sla en kaas. Heerlijk!

Daarna liepen we nog even door de gezellig verlichte stad en dronken we als afsluiting van de vakantie een cocktail aan de rivier.

Morgen avond vliegen we alweer terug naar Nederland, wat kan een week toch snel gaan!