Reizen

Tips voor als je voor het eerst gaat backpacken

Laatst heb ik een weekje gebackpackt, waarover ik heb geschreven in mijn vorige posts. Het was de eerste keer voor mij dat ik ging backpacken, dus een weekje leek mij wel goed om mee te beginnen en ik ben er blij mee dat ik dat heb gedaan. Nu weet ik een beetje wat ik nodig heb en hoe het werkt. Sommige dingen die ik had meegenomen waren heel handig, andere dingen weer wat minder. Tijdens mijn backpack-tripje heb ik wat tips bedacht die ik graag wil delen.

 

Bezuinig niet op je tas

De tas die ik heb meegenomen was best goedkoop. Hij had precies de afmetingen die toegestaan zijn als handbagage en lekker veel vakjes, wat ik handig vind. De kwaliteit is alleen niet heel goed, prima om een weekje of twee comfortabel mee rond te lopen zonder rugpijn te krijgen en ook groot genoeg. Als je langer op reis wilt en dus meer spullen mee neemt, moet je wel echt investeren in een extra comfortabele tas zodat je er geen last van krijgt.

 

Neem niet te veel mee
Normaal als ik op vakantie ga stop ik gewoon zo veel in mijn koffer als erin past. Nu moest ik mezelf meerdere keren vertellen ‘dit heb je niet nodig’. Zorg dat je alleen de dingen meeneemt die je écht nodig hebt. Zo heb ik twee broeken gebruikt, twee shirtjes en één dikke warme trui. Dat was meer dan genoeg! Make-up heb ik lekker thuisgelaten, dat heb ik niet nodig en het is ook weer extra gewicht.

 

Neem samples en kleine spulletjes mee
Soms krijg je samples van bijvoorbeeld shampoo, crème, tandpasta, etc. Deze bewaar ik altijd in een bakje voor wanneer ik op vakantie ga. Ze zijn super handig om mee te nemen omdat ze zo klein zijn en bovendien kun je ze weggooien wanneer ze op zijn, dus minder gewicht! 🙂

Ook nam ik dit kleine borsteltje mee in plaats van de haarborstel die ik normaal gebruik, echt een aanrader! In de kleine potjes rechts bewaarde ik mijn tandpasta en dagcrème.

In plaats van grote handdoeken nam ik twee van die kleine handdoekjes mee voor in de keuken. Dit leek me super handig, maar ik heb ze geen enkele keer gebruikt. Bij elk hostel waar we sliepen kregen we namelijk handdoeken.

 

Houd ruimte over in je tas
Niet alleen zodat je niet te veel gewicht mee hoeft te slepen, maar ook omdat je soms langer onderweg bent naar een volgende plek. Je moet dus altijd ruimte overhouden zodat je eten mee kunt nemen en een flesje water voor onderweg.

 

Kijk voordat je naar een volgende plaats gaat of er hostels,b&b’s of couchsurf-adresjes in de buurt zijn
Als je wat vaker hebt gebackpackt durf je misschien wat meer, zoals gewoon ergens naartoe gaan en daar kijken of je wat kunt vinden waar je kunt overnachten. Zelf vond ik het heel fijn om toch van tevoren zeker te weten dat er een plekje was waar we konden overnachten. Zo zochten we eerst de volgende stad/dorpje uit waar we naartoe wilden en voordat we daar naartoe gingen keken we op internet of er hostels zaten. Op die manier ben je toch wat zekerder onderweg.

 

Een (tijdelijk) internet abonnement
Je kunt natuurlijk de uitdaging aangaan om helemaal zonder internet op reis te gaan, maar zelf vind ik het heel erg fijn om wat mb’s te kopen die ik in het buitenland kan gebruiken. Voor ons kwam dit bijvoorbeeld heel goed uit toen we verdwaalden en toen we onverwacht een nieuw hostel moesten opzoeken. Het geeft gewoon een beetje zekerheid en daar is niks mis mee vind ik.

 

Zorg dat je niet altijd onderweg bent naar de volgende plek
Backpacken betekent natuurlijk wel dat je van plek naar plek gaat, maar doe dat niet ik een razendsnel tempo. Het is zonde als je je hele vakantie alleen maar onderweg bent. Ben je op een leuke plek waar veel interessante dingen te zien zijn, blijf daar dan rustig wat langer. Kom je in een minder interessant stadje, dan blijf je er bijvoorbeeld alleen slapen en ga je de volgende ochtend naar de volgende plek. Er is niks zo erg als thuiskomen van vakantie met het gevoel dat je nog maar de helft van de dingen hebt gedaan die je had willen doen!


 

Baal niet als je met het openbaar vervoer moet reizen
Oké, als je thuis met de bus of trein naar school gaat is het natuurlijk hartstikke saai en kun je niet wachten tot het voorbij is. Op vakantie is dat anders, je kent de omgeving niet en het zie er waarschijnlijk heel anders uit dan thuis. Wij hebben veel met de trein gereisd tijdens onze trip en ik heb me echt geen moment verveeld. Eigenlijk heb ik vanuit de trein zelfs het meeste gezien! Ga dus niet een spelletje spelen op je telefoon of een boek lezen, maar kijk lekker uit het raam naar de omgeving.


Geniet
De eerste twee dagen van mijn vakantie moest ik er een beetje aan wennen dat je van tevoren niet weet waar je ’s avonds slaapt en of je überhaupt een plek vindt om te overnachten. Natuurlijk heb ik toen wel genoten en wist ik dat alles wel goed zou komen, maar ik heb toch een beetje gestresst. Later kreeg ik de smaak te pakken en maakte ik me nergens meer druk om. Genieten van je vakantie is het allerbelangrijkst, dus vergeet dat niet!

Een gedachte over “Tips voor als je voor het eerst gaat backpacken

  1. Handige tips! Dat niet te veel meenemen en het aanschaffen van een goede tas kan ik alleen maar beamen! Mijn tas was goed, maar die van mijn vriend eigenlijk niet, dat is best lastig als je zes weken op reis bent. En ja, ik had zoveel spullen mee die ik nooit gebruikte, zonde van je ruimte en je sleept alleen maar onnodig gewicht mee. Verder is je laatste tip misschien nog wel het belangrijkste, geniet! Reizen is heerlijk 🙂

    Like

Geef een reactie

