lifestyle·Recepten

Simpel en gezond recept – zoete aardappel met knoflookdip


Ik houd ervan om lekkere recepten uit te proberen die ik in een tijdschrift of op internet tegenkom. Maar om heel eerlijk te zijn, meestal heb ik er meteen al geen zin meer in als ik de meters lange lijst met ingrediënten zie die je nodig hebt. En natuurlijk heb ik al die ingrediënten nog niet in huis, dus moet ik naar de supermarkt met een enorme boodschappenlijst. Nee, ik houd het liever gewoon bij simpele recepten! Het liefst recepten met minder dan 10 ingrediënten, waarvan ik de meeste al in huis heb.

Vandaag vond ik in de kast nog een zoete aardappel, en besloot daar een lunch van te maken. Mijn favoriete manier om zoete aardappel te eten is uit de oven met lekkere kruiden en een dipsausje. Het voordeel is dat je weinig ingrediënten nodig hebt, en je kunt eindeloze variaties maken door andere kruiden te gebruiken of een andere dipsaus te maken.

De ingrediënten die ik gebruikte zijn:

  • 1 grote zoete aardappel
  • 1 teentje knoflook (optioneel)
  • Een scheutje olijfolie of andere olie
  • Kruiden naar keuze (ik gebruikte zout, peper, komijn/djinten en kerriepoeder)
  • Een lepel Griekse yoghurt of Skyr
  • Een lepel knoflooksaus
  • Wat citroensap (optioneel)

Eerst wilde ik de hele aardappel in schijfjes snijden, maar de aardappel was zo vreselijk moeilijk te snijden dat ik na een paar schijfjes maar gewoon frietjes ben gaan snijden, haha. Ik legde alle schijfjes en frietjes alvast op een bakplaat met bakpapier. De over verwarmde ik voor op 200 graden.

Om ervoor te zorgen dat de zoete aardappel een beetje een lekker ‘korstje’ kreeg, smeerde ik ze in met wat olijfolie. Hier had ik een knoflook teentje doorheen gemengd die ik fijn had gemaakt met een knoflookpers. De knoflook is natuurlijk helemaal niet nodig, maar ik houd van knoflook en ik vind dat het er wel echt lekkerder van wordt.

Daarna kwam de stap die ik zelf altijd het leukst vind: de kruiden uitkiezen! Ik gebruikte deze keer wat peper, zout, komijn en kerriepoeder. Ik moet zeggen: dit is echt een goede combi! Als je geen knoflookteen in huis hebt voor de olie, kun je ook altijd nog wat knoflookpoeder gebruiken.

Nu kan de aardappel de oven in! Omdat ik dit niet van een bepaald recept heb, had ik geen idee hoe lang het in de oven moest. Ik heb de oven gewoon op 200 graden gezet en af en toe gecheckt of het al klaar was.

Na ongeveer een kwartier was de aardappel helemaal gaar. Om de randjes nog een beetje knapperig te maken zette ik de oven nog even op de grill-stand. Als je dit doet, houd de oven dan goed in de gaten, want het verbrandt écht heel snel.

De dipsaus maakte ik terwijl de aardappel in de oven zat. Hiervoor gebruikte ik een flinke lepel Skyr (griekse yoghurt of kwark kan ook, gebruik gewoon wat je in huis hebt) en ongeveer een eetlepel knoflooksaus. De yoghurt is optioneel, ik gebruikte het alleen om een iets gezondere versie van knoflooksaus te maken. Om het iets dunner te maken gebruikte ik een klein beetje citroensap, maar ook dat is eigenlijk helemaal niet nodig. Verder voegde ik nog wat peper en zout naar smaak toe.

Ik vond de saus echt perfect bij de zoete aardappel passen. Het zurige van de yoghurt en het zout neutraliseerden de zoete smaak van de aardappel een beetje en knoflook past natuurlijk bijna overal bij! Ik vind dit recept prima als lunch, het vulde goed, maar ik zou het toch eerder een lichte maaltijd noemen. Ik denk dat dit recept ook heel geschikt is als snack.

5 gedachten over “Simpel en gezond recept – zoete aardappel met knoflookdip

  1. Je kunt me echt wakker maken voor zoete aardappelfrietjes, zó lekker zijn die. Lijkt me een lekkere combinatie van skyr, knoflooksaus en citroensap, die wil ik er de volgende keer ook bij maken!

    Like

Geef een reactie

