lifestyle

Getest: goedkope olieverf van de Action


Ik verbaas me er altijd over hoe mooi sommige mensen kunnen schilderen met olieverf, en wat wilde ik dat graag zelf proberen. Een nadeel van olieverf is dat het nogal duur is, vooral als je echt verf zoekt van een goed merk. Ik liet het dus altijd maar gewoon bij aquarelverf, totdat ik afgelopen week deze olieverf tegenkwam bij de Action.

De prijs van de verf lag ergens tussen de 2 en 3 euro. Hiervoor krijg je 12 tubes van 12 mL, spotgoedkoop dus! Omdat ik zelf nog geen ervaring heb met olieverf, leek het me een goed idee om het eerst met goedkope verf te proberen. 

Er zitten 12 verschillende kleurtjes in het doosje, wat mij betreft is dat meer dan genoeg. Je krijgt een tubetje witte verf, zwarte en van elke kleur twee verschillende tinten. Natuurlijk kun je met wit, zwart, rood, blauw en geel alle kleuren al maken door ze te mixen, maar meer opties is natuurlijk altijd fijn.


Waar ik vooral blij mee ben, is dat de wit écht goed wit is. De ‘lemon yellow’ tube had helaas wat gelekt in het doosje. Het was geen probleem, want de verf was nog goed en niet droog. Wel plakte de tube een beetje aan de onderkant.

De zwarte verf valt hier net buiten de foto, maar met als de witte verf ben ik erg blij dat het echt goed zwart is. Op die manier krijg je niet opeens een bruine of blauwe gloed wanneer je het verdunt.

Ik kan niet echt in details vertellen hoe het zit met de kwaliteit, want zoals ik al vertelde heb ik geen ervaring met olieverf. Wel vind ik dat de kleuren genoeg pigment hebben. Ook hebben ze allemaal ongeveer even veel  pigment, wat erg fijn is bij het mengen. Zo heb je niet het probleem dat een bepaalde kleur overheerst.

De verf droogt echt super langzaam, zoals dat hoort bij olieverf. Hierdoor kun je het tijdens het schilderen nog goed mengen waardoor je de kleuren heel mooi in elkaar kunt laten overlopen. Je kun de verf niet uitdunnen met water, dit kun je doen met terpentine of terpentijnolie. 

Al met al ben ik tevreden met de verf, want om eerlijk te zijn had ik er weinig van verwacht. Ik heb het zelfs geprobeerd met water te mengen om er wel zeker van te zijn dat het echt olieverf was, haha. De tubes zijn nogal klein, maar aangezien de prijs zo laag is kun je altijd nog wat extra verf halen als dat nodig is.

Ik denk dat dit een hele goede optie is voor mensen die graag voor het eerst olieverf willen uitproberen, net zoals ik. Dan kun je lekker knoeien en struggelen met de verf zonder dat het je een fortuin gekost heeft. Ik kan niet wachten tot ik deze verf kan gebruiken om echt een schilderijtje mee te maken en ben benieuwd of het wat wordt!

Nog één tip: Als je net als ik besluit om deze verf uit te proberen, zorg er dan voor dat het oppervlak waarop je gaat schilderen behandeld is met een soort primer (bijvoorbeeld grondverf). Olieverf kan namelijk in je papier of hout trekken. Kant-en-klare schilderdoeken zijn in de fabriek al behandeld, en als ik het me goed herinner hadden ze die bij de Action ook!

Een gedachte over “Getest: goedkope olieverf van de Action

Geef een reactie

