Personal·Reizen·Travel Diaries

Reisdagboek – dag 4: Shoppen in Hamelen en (g)een waterval

Iedere woensdag is er markt in Hamelen en aangezien we tijdens deze vakantie toch nog in Hamelen wilden shoppen, kwam dat goed uit. In de buurt van de stad liep een wandelroute langs een waterval die we ook nog wilden zien, dus dat konden we mooi combineren.

De dag begon een beetje grijs, maar gelukkig werden de wolken al snel vervangen door een blauwe lucht.

Hamelen is echt een prachtige stad! Het hele centrum bestaat uit oude gebouwen zoals op de foto’s hierboven, waardoor er een gezellige sfeer hangt in de stad. Het voelt haast alsof je terug in de tijd gaat wanneer je door de winkelstraten loopt.

Net als in de stad Detmold, hadden ze in Hamelen ook een metalen maquette van de stad in plaats van een standaard plattegrond. De straatnamen stonden er in brailleschrift bij.

In het midden van het centrum was een groot plein met een podium waar de hele zomer elke week een voorstelling is over de rattenvanger van Hamelen. Die hebben wij niet gezien, maar ik vind het idee erg leuk.

Door de hele stad liggen metalen tegeltjes met ratten en in bijna elk winkeltje kun je rattenknuffels, ‘rattengif’ (sterke drank) en nog veel meer rattensouvenirs kopen, grappig.

Vanbinnen ben ik een echte Nederlander, en ik had er ook écht geen 50 cent voor over om naar de wc te gaan totdat ik het echt niet meer op kon houden. Maar ik moet toegeven: hier was het de 50 cent wel echt waard. In de toiletten was een plankje met inlegkruisjes, tampons, handcrème, deo én haarlak.

Nadat we de stad gezien hadden, reden we door naar een wandelroute in de buurt van Hamelen. De route liep door het bos, langs een riviertje naar een waterval.

Aangekomen bij de waterval kwamen we erachter dat hij bijna droog stond. Er liep alleen één zielig straaltje naar beneden. Het leek niet echt op de foto, haha.

Een stukje verder ging de route dwars door het riviertje. Daar bleven we even hangen om te kijken of er wat leuks was aangespoeld. Na een tijdje vond papa deze steen met een stukje pyriet erin.

We sloegen een paar stenen tegen elkaar aan en uiteindelijk vond ik zelf ook een stukje.

Onze route ging verder over een oud treinspoor waar we super veel salamanders tegenkwamen.

Aan het treinspoor stond een café waar je ijs en koffie kon bestellen en aangezien het super warm was geworden, konden we dat goed gebruiken.

‘S avonds aten we friet bij een snackbar in Barntrup, waar onze camping ook ligt. We probeerden in ons beste Duits te bestellen, maar uiteindelijk bleek de eigenaar uit Nederland te komen! Daar hebben we dus nog eventjes een praatje mee gemaakt 🙂